بلاگ

چگونه رنگ روغن را مات کنیم؟

رنگ روغنی مات بهتر است یا براق؟ تبدیل رنگ روغنی براق به مات چه تأثیری در رنگ آمیزی دیوار دارد؟ چرا بهتر است از روغنی مات استفاده کنیم؟ همان طور که از سؤالات مشخص است، در این مقاله قصد داریم درباره تبدیل کردن رنگ روغنی براق به مات صحبت کنیم. بسیاری از افراد می‌پرسند که تبدیل شدن رنگ روغنی براق به مات چگونه انجام می‌گیرد؟ به همین علت این مقاله را به توضیحاتی در مورد رنگ روغنی براق و مات اختصاص دادیم.

دلایل استفاده از رنگ روغن مات به جای براق

افرادی که سؤال می‌کنند رنگ روغنی مات بهتر است یا براق باید بخش ابتدایی مقاله و همچنین مطلب انواع رنگ دیوار و ویژگی آن ها را با دقت بیشتری مطالعه کنند. هر چند که برخی از افراد بر این باورند که رنگ روغن براق زیبایی بیشتری به محیط می‌دهد و باعث جذابیت بخش‌های داخلی خانه می‌شود، اما نکته‌ای که در زمان استفاده از این رنگ‌ها باید به آن دقت کنید، این است که رنگ روغن براق در زمان بازتاب نور زیاد می‌تواند نظم محیط را بر هم زند و در محیط مانند کتابخانه حواس همه افراد را پرت کند.
رنگ مات بر خلاف رنگ روغن براق می‌تواند در محیط یکنواختی ایجاد کند، به طوری که همه چیز از زوایای بصری برای مردم یکسان باشد. در کنار زیبایی‌شناسی که باعث می‌شود استفاده از رنگ مات را به سایر رنگ‌ها ترجیح دهیم، دلیل بسیار مهمی وجود دارد و آن پوشش عالی رنگ مات برای سایر رنگ‌ها است. بدین صورت که شما اگر رنگ مات را روی دیواری با رنگ نامناسب رنگ آمیزی کنید، بسیاری از نواقص و ایرادات روی دیوار پوشیده می‌شود.

تبدیل رنگ روغنی مات به براق یک موضوع بسیار آسان و روشن است، شما کافی به رنگ مورد نظر خود رنگ‌دانه اضافه کنید. در نتیجه به همین راحتی می‌توانید رنگ روغن براق را به مات تبدیل کنید. موضوعی که اهمیت پیدا می‌کند و کمی پیچیده‌تر از بحث قبلی است، تبدیل رنگ مات به رنگ براق است. از آنجایی که سازگاری چسباننده در رنگ مات کاملاً تحت تأثیر و وابسته به شیمی رنگ است، شما تنها با اضافه کردن اتصال دهنده‌های سازگار می‌توانید این رنگ را تبدیل کنید.
قوطی‌های معمولی رنگ دارای 30 تا 45 درصد رنگ‌دانه و چسب هستند و سایر محتویات آن را مواد غلظت دهنده، سورفاکتانت‌ها و حلال‌ها تشکیل می‌دهند. رنگ‌های مات در بازار از PVC بزرگ برخوردارند، اما رنگ‌های براق PVC کمتری دارند.
مات کردن رنگ براق

چگونگی تبدیل رنگ روغنی براق به مات

شاید تصور می‌کنید که راحت‌ترین روش برای تبدیل کردن رنگ روغنی براق به مات، اضافه کردن ماسه به رنگ براق است. دقیقاً باید همین کار را انجام دهید.
راهکار دوم: باید یک کاغذ سنباده جهت مات کردن در نظر بگیرید. بهترین نوع کاغذ سمباده، کاغذ با رطوبت یا کاغذ خشک 300 رقیق یا کمتر است.
راهکار سوم: استفاده از پد اسکاتچریت است، در این روش باید توجه داشته باشید که رنگ زیادی از لبه‌های خارجی و سایر قسمت‌های اطراف از بین نرود.

همان طور که اشاره کردیم، رنگ روغن براق و مات نسبت به چسب، غلظت رنگ‌دانه متفاوتی دارند. رنگ‌دانه به عنوان یک ماده رنگ دهنده در رنگ استفاده می‌شود، اما چسب رنگ را به درجه اصلی رنگ می‌رساند. از آنجایی که جذب نور در رنگ‌دانه‌ها بیشتر است، می‌توان با اضافه کردن مقدار رنگ‌دانه بیشتر، فرآیند تبدیل رنگ روغنی براق به مات را انجام داد. البته باید دقت کنید که رنگ‌دانه‌های ماده‌هایی متخلخل هستند و نمی‌توان به صورت مستقیم از آن استفاده کرد، در نتیجه باید درصد شستشوی سطوح را کم کرد.
تبدیل رنگ براق به مات و میزان درخشندگی محیط

میزان نوری که منعکس می‌شود، درخشندگی یک محصول را نشان می‌دهد، میزان درخشندگی، به واسطه غلظت حجم رنگ‌دانه و یا نسبت میزان رنگ‌دانه اضافه شده به سایر مواد نشان داده می‌شود. هر چقدر PVC افزایش پیدا کند، درصد ماتی رنگ بیشتر می‌شود. محصولاتی که برچسب مات دارند، از 40 درصد PVC پشتیبانی می‌کنند. از سوی دیگر رنگ براق تنها 15 درصد PVC دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید اقدام به تبدیل رنگ روغنی براق به مات کنید، باید میزان لازم رنگ‌دانه اضافه کنید تا حجم رنگ مورد نظر به یک چهارم برسد. بدین ترتیب که اگر شما یک گالن بزرگ رنگ روغنی براق در اختیار دارید، باید به میزان یک کوارت رنگ‌دانه برای اضافه کردن در نظر بگیرید تا بتوانید رنگ را مات کنید.
کاربرد پرکننده و یا اکستنترهای پیگمنت

هر چند ساده‌ترین راهکار برای تولید رنگ مات اضافه کردن رنگ‌دانه است، اما می‌توانید با اضافه کردن پرکننده بهترین محصولات رنگ آمیزی را داشته باشید. برای افزایش میزان درخشندگی و تغییر بافت رنگ‌ها، چند ماده با قیمت مناسب موجود است. البته این کار برای رنگ‌هایی در حجم کم به سادگی انجام می‌شود، اما برای حجم‌های سنگین و بزرگ‌تر از حد معمولی، مشکل ساز خواهد بود.
افزودن حجم زیادی از رنگ‌دانه به رنگ خود به دو علت امکان پذیر نیست. اول اینکه مراقبت و محافظت از رنگ اصلی سخت خواهد شد و دوم اینکه رنگ مانند سابق روی سطوح قرار نمی‌گیرد و به دلیل دوام و مقاومت بسیار کم، از بین می‌رود.

رنگ مات روغنی

رنگ روغنی مات بهتر است یا براق

رنگ‌های روغنی مات، شکل ظاهری بسیار گرمی دارند و باعث می‌شوند که محیط جلوه با شکوه و مجللی به خود بگیرد. با رنگ آمیزی رنگ‌های مات روی دیوار می‌توانید نواقص و معایب رنگ سابق روی دیوار را پوشش دهید. رنگ‌های مات در اتاق‌هایی که میزان نور مستقیم آفتاب هستند، بسیار مناسب است.

یکی از مزایای مهم این رنگ‌ها لمس آسان آن‌ها می‌باشد. البته رنگ‌های روغنی مات دوام و مقاومت لازم را ندارند، بافت نرم این رنگ‌ها باعث می‌شود که گرد و غبار روی آن به وضوح قابل مشاهده باشد. تمیز کردن آن به راحتی صورت نمی‌گیرد و باید با دقت و ظرافت خاصی لکه‌های کثیفی را تمیز کنید. بهتر است محیط‌های لوکس و مجلل و رسمی را با رنگ‌های روغنی مات رنگ آمیزی کنید.

رنگ‌های روغنی براق دوام و مقاومت زیادی دارند و تمیز کردن آن‌ها به سادگی انجام می‌شود. این گونه رنگ‌ها ظاهری شیک و البته مدرن و امروزی دارند. البته اگر سطح دیوار دارای نقص باشد به خوبی پوشش داده نمی‌شود و ممکن است، براقیت زیاد آن با تابش نور آفتاب افزایش پیدا کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله توضیح دادیم که چگونه رنگ روغن را مات کنیم و گفتیم تبدیل رنگ روغنی براق مات چگونه انجام می‌پذیرد. در پایان هم با مقایسه رنگ براق و مات نشان دادیم که رنگ روغنی مات بهتر است یا براق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *