بلاگ

آموزش نحوه رنگ آمیزی درب و پنجره

آموزش نحوه رنگ آمیزی درب و پنجره

نقاشی سطوح یکی از مراحل مهم ساختمان‌سازی است که نقش مهمی در زیبایی محیط داخلی و خارجی خانه دارد. نوع مواد و ابزار مورد استفاده و نحوه نقاشی درب و پنجره بر کیفیت نهایی کار بسیار موثر است. اگر تصمیم به رنگ آمیزی پنجره و درب منزل خود دارید و به دنبال رنگ مناسب پنجره و درب هستید این مقاله کمک بسیاری در این زمینه به شما خواهد کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

انتخاب رنگ مناسب برای رنگ آمیزی درب و پنجره

چه نوع محصولی مناسب‌ترین گزینه برای نقاشی درب و پنجره خانه است؟

شاید این مهم‌ترین سوالی است که در این زمینه در ذهن شما به‌وجود می‌آید. به ‌طور کلی رنگ مناسب درب و پنجره علاوه بر کیفیت و دوام بالا باید با سایر بخش‌های خانه هماهنگ باشد و بتواند زیبایی خانه را دوچندان کند. به ‌علاوه سطح نقاشی‌شده نباید به‌سرعت کثیف شود. این موضوع در قسمت‌هایی که در معرض آلودگی بیشتری قرار دارند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

انواع مختلفی از رنگ مناسب درب و پنجره در بازار موجود است که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مهم‌ترین آن‌ها رنگ پلی اورتان و همچنین اپوکسی است. پلی اورتان‌ها به‌سرعت خشک می‌شوند در برابر سایش نور آفتاب و مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند و چسبندگی بالایی روی سطوح مختلف مخصوصا فلزات ایجاد می‌کنند.

یک ویژگی مهم دیگر این نوع رنگ مناسب پنجره و درب این است که به داخل چوب نفوذ نکرده و لایه‌ای محکم روی این مواد ایجاد می‌کند؛ به همین جهت بهترین گزینه برای نقاشی درب و پنجره‌های چوبی است. به ‌علاوه برای ورقه‌های pvc نیز از پلی اورتان‌ها استفاده می‌شود. زیرا این مواد خاصیت ضد خش دارند و رطوبت به آن‌ها نفوذ نمی‌کند. استفاده از رنگ‌های ساده برای پوشش pvc ها تصمیمی عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

اپوکسی‌ها نیز مواد شیمیایی خاصی هستند که در مقایسه با دیگر انواع رنگ‌ها گزینه مناسب‌تری برای پوشش درب و پنجره‌های فلزی و چوبی محسوب می‌شوند. این مواد مقاومت بالایی در برابر ضربه و سایش ایجاد می‌کنند. از طرفی در مقابل سرما و گرما مقاوم هستند و به همین جهت استفاده از آن‌ها در قسمت‌هایی که در معرض تغییرات آب و هوایی قرار دارند نیز توصیه می‌شود.

انتخاب ابزار مناسب

رنگ آمیزی درب و پنجره نسبت به بخش‌های دیگر منزل ظرافت‌کاری بیشتری نیاز دارد. کوچک‌ترین انحراف می‌تواند همه‌چیز را تغییر دهد و سیمایی ناخوشایند در منزل شما ایجاد کند. یکی از عوامل مهم در رنگ آمیزی مطلوب استفاده از ابزار و ادوات مناسب است. نکته اول اینکه از قلم مویی استفاده کنید که با اندازه سطح مورد نظر متناسب باشد.

به ‌طور کلی قاب‌های درب و پنجره پهنای کمی دارند و یک قلم‌موی کوچک می‌تواند نیاز شما را رفع نماید. در موارد دیگر می‌توان از ابزارهای بزرگ‌تر استفاده کرد.

به ‌طور کلی از سه وسیله می‌توان برای رنگ آمیزی پنجره و درب استفاده کرد: قلم‌مو اسپری یا پیستوله و غلتک. هر یک از این ابزارها ویژگی‌های خاص خود را دارند و در شرایط مختلف و با توجه به شکل و اندازه سطوح به کار می‌روند. استفاده از قلم‌مو از گذشته برای نقاشی بخش‌های مختلف خانه رایج بوده است. قلم‌موها در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. در مواردی که سطح درب یا پنجره مورد نظر کوچک باشد یک قلم‌موی با سایز کوچک بسیار کمک‌کننده است.

از طرفی جنس قلم‌مو می‌تواند متفاوت باشد. موی استفاده‌شده می‌تواند طبیعی مصنوعی یا ترکیبی از هر دو باشد. با توجه به نوع رنگ مورد نظر قلم‌موی مناسب را انتخاب کنید. نکته مهم در مورد قلم‌موها این است که استفاده از آن‌ها به مهارت بالا نیاز دارد. اگر نقاش به‌خوبی به کار با قلم‌مو آشنا نباشد در پایان کار رگه و شیارهایی روی سطح به وجود می‌آید که جلوه کار را خراب می‌کند.

استفاده از پیستوله روشی آسان و سریع برای رنگ آمیزی درب و پنجره است. پیستوله نسبت به قلم‌مو و غلتک شیارهای کمتری روی سطح برجای می‌گذارد. از طرفی استفاده از پیستوله نیز نیاز به مهارت دارد و فرد باید کاملا با نحوه کار با این وسیله آشنا باشد.

مزیتی که استفاده از قلم‌مو نسبت به پیستوله دارد این است که در قسمت‌های جزئی و کوچک قلم‌مو وسیله‌ای کارآمدتر است. نقاش‌ها معمولا از قلم‌مو برای رنگ آمیزی پنجره و درب استفاده می‌کنند؛ زیرا این سطوح پهنای کوچکی دارند. در برخی مواقع نیز از پیستوله و غلتک استفاده می‌شود.

نحوه رنگ کردن درب و پنجره

درب‌ها و پنجره‌ها قسمت‌هایی از خانه هستند که در معرض باران تابش مستقیم آفتاب و سایر تغییرات آب و هوایی قرار دارند. به همین جهت بیشتر در معرض فرسودگی و خرابی هستند. استفاده از رنگ مناسب درب و پنجره و شیوه صحیح نقاشی به دوام روکش آن‌ها کمک خواهد کرد. اگر درب یا پنجره‌ای فرسوده در خانه دارید و می‌خواهید آن را رنگ کنید مراحل زیر را دنبال نمایید:

تجهیزات موردنیاز را آماده کنید:قبل از آغاز کار باید ابزارهای لازم را فراهم کنید. قلم‌مو یا پیستوله رنگ حلال‌ها و پارچه تمیز و خشک ازجمله وسایل موردنیاز هستند. انتخاب رنگ مناسب پنجره و درب موردنظر بسیار مهم است.

اطمینان از تمیز و صاف بودن سطوح: برای تمیز کردن سطح موردنظر می‌توانید از پاک‌کننده‌ها و سنباده استفاده کنید. شاید لازم باشد که روکش قدیمی را به‌طور کامل جدا کنید. دقت کنید که اگر سطح موردنظر چوبی است به بافت آن آسیب نزنید.

سطح قسمت‌های دیگر را بپوشانید: قسمت‌هایی مانند دستگیره‌های درب لولای درب و شیشه پنجره را که نمی‌خواهید رنگ کنید با نوارچسب یا روزنامه بپوشانید. در انجام این کار دقت کامل داشته باشید زیرا پاک کردن رنگ از روی برخی سطوح بسیار دشوار است.

بتونه‌کاری حفره‌های سطوح چوبی: گاهی آسیب‌دیدگی سطوح بسیار بالاست و شما مجبور خواهید بود مواد پرکننده‌ای بدین منظور استفاده کنید. می‌توانید با یک پارچه نخی و تمیز سطح موردنظر را صاف کنید. دقت داشته باشید بافت موردنظر کاملا یکدست شود.

استفاده از ضدزنگ: این مواد در افزایش ماندگاری رنگ اهمیت بالایی دارند.

ترکیب رنگ با حلال: این مواد را با نسبت مناسب مخلوط کنید. ترکیب به‌دست‌آمده را قبل از آغاز به کار کاملا هم بزنید. اگر در میانه کار مواد ته‌نشین‌شده را دوباره هم بزنید ممکن است ترکیب تغییر رنگ بدهد.

رنگ کردن سطح: در پایان می‌توانید نقاشی را شروع نمایید. از یک سمت شروع و به سمت دیگر بروید. سعی کنید تمام نقاط را یکدست رنگ کنید به‌طوری‌که در هیچ قسمتی مواد انباشته نشوند. با همان روشی که نقاشی را آغاز می‌کنید ادامه داده و کار را به پایان ببرید. در هنگام کار معمولا مواد به سمت پایین سرازیر می‌شوند با حرکات سریع و منظم دست رنگ را روی تمام قسمت‌ها پخش کنید.

سخن پایانی:

برای آنکه بتوانید به‌خوبی سطوح مورد نظر خود را نقاشی کنید باید مجموعه‌ای از عوامل موثر را بشناسید. آشنایی با نحوه صحیح نقاشی انتخاب رنگ مناسب درب و پنجره و استفاده از حلال مناسب از جمله مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. در این مقاله سعی کردیم به‌خوبی شما را با روش درست رنگ آمیزی پنجره و درب ابزار مورد نیاز و انواع مختلف رنگ مناسب پنجره و درب آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *